نسلینه

آموزگار پایه پنجم دبستان

نسلینه

آموزگار پایه پنجم دبستان

نسلینه
نسلینه، جایی برای تربیت نسل آینده ایران
نویسندگان
آخرین نظرات
  • ۲۱ مرداد ۹۷، ۲۲:۳۴ - Zahra
    Very good
  • ۲۱ مرداد ۹۷، ۲۲:۳۲ - Zara
    Very nice

لینک کوتاه:

بازیهای  قابل اجرا در مدرسه

طناب کشی


tanab-keshi

اهداف بازی: رشد اجتماعی کودک، پرورش ماهیچه ها، افزایش نیروی استقامت

ابزار لازم: یک رشته طناب به طول 3 متر و یک قطعه گچ

شرح بازی: در این بازی کودکان هم سن و سال، به دو گروه مساوی تقسیم می شوند و به صورت دو گروه ستونی روبروی هم قرار می گیرند (بهتر است نفرات اول قدری قوی تر باشند)
خط وسط به وسیله ی گچ مشخص می شود.
دو گروه از طناب می گیرند و با سوت مربی یا معلم ورزش شروع به کشیدن طناب به طرف خود می کنند.
در این بازی گروهی برنده می باشد که طناب را آنقدر کشیده باشند که نفر اول گروه مقابل، از خط وسط گذشته باشد.


قایم موشک



gayem-moshak

اهداف بازی: پرورش اعتماد به نفس در نزد کودکان به هنگام تنهایی، زایل کردن ترس در تاریکی

ابزار لازم: ندارد

شرح بازی :بچه های داوطلب بازی، ترجیحاً در تاریکی عصر، در محوطه ای که دارای کمینگاه و درخت و کنج و غیره جهت قایم شدن باشد، دور هم جمع شده و به قید قرعه مانند پشک انداختن و یا شیر و خط، یکی را به عنوان گرگ انتخاب می کنند.
گرگ در محلی موسوم به (هوا) که می تواند تیرچه، درخت یا دیوار باشد پشت به بچه ها ایستاده و چشمهایش را می بندد و با کف دست روی آنها را می گیرد تا جایی را نبیند و بنابر قرار داد، از 1 تا 20 یا ...، 40 می شمارد تا سایر بازیکنان در این فرصت برای خود مخفیگاهی پیدا کنند.
بعد می گوید: قایم شدین؟ بیام یا نه؟ چنانچه اگر جوابی نشنید، به این مفهوم است که همه قایم شده اند و شروع به جستجوی آنها می کند و هر کدام را که پیدا کند و یا از دور ببیند، اعلام کرده، سریعاً به محل (هوا) برمی گردد و دستش را بر آن می زند و لفظ سُک سُک یا (اصطلاح غلط آن سَک سَک) را بر زبان می آورد.


وسط بازی (وسطی)


vasati

اهداف بازی:دقت در سرعت عمل، هوشیاری و همیاری، تقویت روحیه تعاون

ابزار لازم: یک توپ

شرح بازی:بازیکنان یا دانش آموزان به دو گروه مساوی تقسیم می شوند و به قید قرعه یا شیر و خط یکی از گروه ها در وسط محوطه بازی می ماند و گروه دیگر، در دو قسمت، به طرفین عرضی محوطه ی بازی روانه می شوند.

شروع بازی با پرتاب توپ به وسیله یکی از بازیکنان گروه کناری آغاز می شود. گروه کناری سعی بر این دادر که با نشانه رفتن و زدن افراد گروه وسطی باعث سوختن و اخراج آنها بشوند.

و تلاش گروه داخلی هم بر این است که با حرکات سریع از اصابت توپ در امان بمانند و چنانچه اگر یار سوخته داشته باشند با ایثار و گرفتن توپ در فضا، که یک امتیاز محسوب می شود، او را به بازی برگردانند.

حال، شاید به این مرحله از بازی رسیده باشیم که تنها یک نفر از گروه وسطی، در داخل میدان بازی باشد که اگر تا 10 شماره پرتاب نتوانند او را هدف گیری بکنند و بزنند، تمامی یاران سوخته ی گروهش را احیا کرده، و همگی در وسط میدان باقی مانده و بازی را ادامه خواهند داد.

گاهاً با در نظر گرفتن موقعیت وسطی ها، به جای نشانه گیری و زدن حریف وسطی، توپ را برای فریب و شیرینکاری هم که شده به دوستان مقابل پاسکاری می کنند تا آنها حسابشان را برسند.

 مقررات بازی:1- اگر تمامی بازیکنان وسطی در محدوده ی میدان باشند، هر توپ گرفته شده به عنوان یک امتیاز ذخیره ی ضد اخراجی محسوب می شود و اخراجی و اخراج ها را به تأخیر می اندازد.

 

 

 

نام بازی: حمل خرچنگی                         تهیه و تنظیم : لقمان بادیدست

اهداف: تقویت تعادل و استقامت عضلات کمربند شانه ای

وسایل مورد نیاز: دو عدد توپ 

شرح بازی:

دانش آموزان را به چهار گروه مساوی تقسیم می کنیم سپس  ا ز دو گروه از آنها می خواهیم که به صورت ستونی پشت سر سرگروه قرار بگیرند. از نفرات اول هر دو گروه می خواهیم که به مانند خرچنگ روی زمین قرار بگیرند. سپس توپ را با کمک هم تیمی اش روی شکم خود قرار دهند و از آنها می خواهیم که با شنیدن صدای سوت به سمت مکان از پیش تعیین شده حرکت کنند. و هنگامی که به آنجا رسیدند بدون این که دور بزنند به همان شکل برگردند و توپ را در اختیار نفر بعدی قرار دهند به صورتی که تمامی افراد گروه حرکت مورد نظر را انجام دهند. سپس هرگروهی که زودتر حرکت را به پایان رساند برنده اعلام می شود و در آخر گروههای برنده با هم مسابقه دهند تا گروه اول کلاس مشخص شود.

توضیح : بهتر است مسافت کوتاه در نظر گرفته شود و هم این که محوطه بازی از لحاظ ایمنی  کاملا" بررسی شود.

 

نام بازی: حرکات بنیادی امدادی             تهیه و تنظیم : محمد مهرنژاد - آرش بابامرادی 

هدف : یادگیری مهارتهای پایه مثل دویدن، لی لی کردن و ...

وسایل مورد نیاز : احتیاج به وسایل خاصی نیست. 

رده سنی : اول تا سوم 

 

شرح بازی : 

دانش آموزان را به دو صف ستونی مساوی تقسیم کرده فاصله 10 تا 15 متری  را تعین می کنیم. از نفرات اول صف می خواهیم با صدای سوت لی لی کنان به طرف محلی که مشخص کردیم حرکت کرده و بعد از رسیدن به محل مشخص شده به صورت لی لی کنان دور زده و با زدن دست به کف دست  نفرات دوم از طرف راست به انتهای صف قرار گیرند. برای نفرات بعدی به دلخواه حرکات دیگر پایه مانند ( پرش جفت پا - یورتمه - زانو بلند ) را تعین می کنیم. گروهی که حرکات را زودتر به اتمام برساند برنده بازی شناخته میشود.


نام بازی : میوه میوه

رده سنی : کلاس اول تا چهارم

هدف: توسعه مهارت چابکی - سرعت 

وسایل مورد نیاز : توپ والیبال یا هندبال

 

شرح بازی :

در شروع بازی یک نفر به قید قرعه یا توسط مربی ، به عنوان شروع کننده بازی انتخاب می شود و توپ را در دست می گیرد. نفرات دیگر که هر کدام اسم یک میوه را بر خود می گذارند، در اطراف نفر شروع کننده می ایستند. این فاصله نباید بیش از 3 متر باشد. سپس نفر شروع کننده، توپ را به آسمان پرت می کند و همزمان اسم یک میوه را صدا می زند. مـثلا" می گوید سیب. بعد نفرات بلافاصله از محل دور می شوند. فقط نفری که اسم اش صدا زده شده است باید با سرعت توپ را بگیرد و بلافاصله بگوید ایست . نفرات دیگر هر جا که ایستاده اند و در هر موقعیتی باید بدون حرکت در همان محل بایستند و تکان نخورند. سپس نفری که توپ را گرفته است باید با توپ نفرات را نشانه بگیرد و بزند. نفری که توپ به او میخورد، باید بیاید و بازی را دوباره شروع کند. 

 

نام بازی:  توپ و حلقه                                         تهیه و تنظیم : آرش بابامرادی

وسایل بازی: توپ - حلقه 

هدف: توسعه مهارت چابکی - سرعت 

تعداد بازیکن : 6 تا 8 نفر

رده سنی: کلاس اول تا چهارم

 

شرح بازی : 

دانش آموزان را به سه صف ستونی مساوی تقسیم کرده فاصله 10 تا 15 متری را تعین می کنیم. روبروی هر صف یک حلقه که در داخل آن یک توپ است قرار می دهیم. با صدای سوت نفر اول می دود و توپ را می آورد و به نفر دوم می دهد. نفر دوم با سرعت می دود و توپ را داخل حلقه قرار می دهد و با سرعت برمی گردد و با زدن دست به کف دست نفر سوم در انتهای صف قرار گیرند و  .... به همین ترتیب تا نفر آخر. هر گروهی که زودتر این کار را انجام داد، برنده بازی است. 

نکته : می توانیم از بچه هایی که توانایی کمتری در دویدن دارند و یا به نوعی معلولیتی دارند ( مانند نفری که در این عکس داور است ) به عنوان داور استفاده کنیم. 

 
نام بازی : مار زخمی                            تهیه و تنظیم : محمد مهرنژاد - امین باقری

نوع مهارت : دویدن و چابکی

تعداد بازیکن : نامحدود

رده سنی : تمام رده ها

 

شرح بازی :

یک نفر از بچه ها را به قید قرعه انتخاب نموده و به اصطلاح گرگ می نامیم. بقیه بچه ها در یک محدوده مشخص پخش می شوند. گرگ به دنبال بچه ها فرار می کند و باید با دست آنها را بزند. هر کس را لمس کرد به او ملحق شده و با گرفتن دست همدیگر یک زنجیره مانند را تشکیل می دهند که به اصطلاح دسته مار زخمی نامیده می شوند. دسته مار زخمی باید هنگام دنبال کردن بچه ها، دست های همدیگر را بگیرند و نباید از هم جدا نشوند. آخرین نفر برنده بازی است.  

نکته : بازیکنی که از محوطه مشخص شده خارج شود سوخته و باید به گروه مارزخمی ملحق شود.  

 

نام بازی : مواظب پات باش                                  تهیه و تنظیم : محمد مهرنژاد

تعداد بازیکن :  12 تا 24 نفر

وسایل : یک عدد توپ

رده سنی : ابتدایی

 

شرح بازی :

بازیکنان به دو دسته مساوی تقسیم و مقابل هم به فاصله 20 متر قرار می گیرند و در وسط  دو صف به فاصله مساوی، یک مربع به اضلاع یک متر می کشیم. یکی از بازیکنان به قید قرعه داخل مربع قرار می گیرد و بازیکنان سعی می کنند توپ را طوری پرتاپ کنند که به زانوی نفر داخل مربع بخورد. نفر داخل مربع هم باید سعی کند جاخالی بدهد تا توپ به او نخورد ولی به گونه ایی که پایش از داخل مربع خارج نشود. اگر بازیکنی توپش به نفر داخل مربع خورد جایش را با او عوض می کند. و بازی به همین گونه ادامه می یابد.

نکته : جهت مفرح کردن و ایجاد حس رقابت می توان این بازی را به صورت تیمی هم اجرا کرد.  

 

نام بازی : پرتاب کلاه                                                     تهیه و تنظیم : لقمان بادیدست 
 

 

اهداف بازی : افزایش دقت و چابکی

شرح بازی:

از یکی از دانش آموزان می خواهیم که در بین دو ردیف از میزهای کلاس قرار بگیرد و کلاهی که از طرف دیگر دانش آموزان پرتاب می شود را دریافت کند. سپس هر دانش آموزی که نتواند به درستی کلاه را پرتاب کند و پرتابش دریافت شود جای دانش آموز دریافت کننده رامی گیرد. البته درصورتی که تعداد دانش آموزان زیاد باشند می توان به جای یک نفر دانش آموز دو نفر را به عنوان دریافت کننده انتخاب کنیم تا در بین آن دو نفر نیز برای دریافت کلاه رقابت ایجاد شود. در ضمن به این خاطر از کلاه استفاده میکنیم چون دریافت را برای دانش آموزان ممکن می سازد.

نام بازی : حواست را جمع کن                تهیه و تنظیم : محمد مهرنژاد – کیا رنجبر

 

این بازی مخصوص روزهایی است که به علت بدی آب و هوا شرایط حضور در حیاط مدرسه فراهم نیست.

تعداد شرکت کنندگان کلاس: تمامی دانش آموزان کلاس

رده سنی: تمامی رده های سنی

 

شرح بازی:

یک نفر به قید قرعه انتخاب کرده ، به نفر منتخب یادآور می شویم که با دقت هر چه نمامتر وسایل و محوطه کلاس را نگاه کند. نفر منتخب را بعد از نگاه کردن، به بیرون کلاس هدایت می کنیم. با همکاری دانش آموزان یکی از وسایل کلاس را جابه جا می کنیم. نفری که بیرون کلاس است را به داخل کلاس آورده، به او می گوئیم که یکی از وسایل کلاس را جا به جا کرده ایم و یک تا سه بار فرصت دارد که آن را حدس بزند. نفر منتخب را با صدای ضربه خودکار به میز راهنمایی می کنیم. اگر به وسیله جابه جا شده نزدیک شد تون صدا را کاهش می دهیم و اگر از آن دور شد تون صدا را بیشتر می کنیم.

    

نام بازی: خرگوش و شکارچی            تهیه و تنظیم: سید سیروان حسینی                                                                                        

این بازی یکی از بازی های محلّی است که هم شادی و سرگرمی و هم نکات تربیتی در آن متبلور است و هم باعث شناخت فرهنگ بومی می شود که به  اهداف  آنها اشاره می شود :

 

اهداف کلی: این بازی باعث بهبود سرعت درانجام عمل ها و عکس العمل ها ، توانایی تصمیم گیری در زمان کوتاه ، تقویت دقّت و هوشیاری و تضعیف عادت غفلت و تأخیر-  استقامت و نشاط جسمی و روحی می شود

اهداف جزیی : مهربانی و دوستی و کمک به همدیگر و همدلی را تقویت  می کند.

تعداد بازیکن: 5نفر به بالا                 

سن بازیکنان : 7الی 14 ساله   

 ابزار لازم:یک قطعه گچ

محوطه بازی: زمینی به ابعاد حداقل20×30متر

 

 شرح بازی:

 معلّم ورزش بچّه­ها را در محوطه گرد هم آورده و در نزدیکی گو شه­های محوطه دو دایری رارسم می کند. سپس آن­ها را در دسته­های3 یا 4 نفری که از هر دسته یکی به عنوان خرگوش در وسط دایره­ها می­نشینند و بقّیه­ی نفرات دسته­ها، با دست به دست هم دادن و حلقه­زدن روی محیط دایره، لانه­ای درست کرده و خرگوش را در وسط می گیرند.

تقسیمات توسط مربی طوری انجام می گیرد که دو نفر هم با عنوان های شکارچی و خرگوش بی لانه . در وسط محوطه به فاصله ی دو متری هم گوش به فرمان مربی بایستند.

به محض اشاره ی مربی ، شکارجی خرگوش بی لانه را دنبال می کند تا او را با دست لمس کند و خرگوش بی لانه نیز با فرار سعی می کند خود را به یکی از لانه ها برساند ،تا از دست شکارچی در امان باشد و چون در هر لانه ، فقط یک خرگوش می تواند پناه بگیرد ، ناگزیر خرگوش قبلی ، بایستی لانه را ترک کند که موردتعقیب شکارچی قرار می گیرد . هر گاه شکارچی بتواند خرگوشی را لمس کند موقعیت و نقش ها عوض می شود یعنی خرگوش شکارچی می شود و شکارچی خرگوش .

بازی به همین منوال ادامه دارد و به خاطر اینکه بازی برای افراد روی محیط دایره یا لانه ، کسل کننده نباشد ،به ترتیب و نوبت در نقش شکارچی و خرگوش ها ظاهر می شوند .

دراین بازی ، اگر خرگوش لانه با آمدن خرگوش دیگر ، ترک لانه نکند ، در داخل لانه نیز از دست شکارچی در امان نیست و همچنین چنانچه اگر خرگوشی بدون دلیل لانه ای را ترک کند ، شکارچی می تواند آن لانه را اشغال کند که در این صورت خرگوش خطا کار ، نقش شکارچی را بازی خواهد کرد .

این بازی با اندکی تغییرات ، نام های متفاوتی مانند خرگوش و شکارچی ، سنجاب و روباه ، خرگوش بی لانه ، سنجاب بی درخت به خود گرفته است. 

 

توضیح مدیر وبلاگ :

این بازی قبلا و با همین اسم درج شده است. اما به جهت احترام و تقدیر از زحمت این همکار عزیز که در این فصل زمستان و در روستای ابراهیم آباد این بازی رو اجرا کردند، در این جا درج می شود.

 بازی امدادی طناب بازی                               تهیه و تنظیم : کیا رنجبر - محمد مهرنژاد

 

وسایل بازی: زمین صاف، یک رشته طناب 2 متری برای هر دسته

کلاس: اول تا دوم

 

دانش آموزان را به دو یا سه دسته تقسیم می کنیم. هر دسته دارای یک طناب می باشد که به ترتیب نفرات هر دسته طناب بازی می کنند تا فاصله معین (در حال دویدن طناب را از زیر پا رد می کنند) و دور میزنند و به طرف دسته خود می آیند و طناب را به نفر بعدی خود داده و به انتهای صف می روند، هر گروهی که سریعتر همۀ اعضایش یک بار رفت و برگشت را انجام دهند، برنده بازی خواهند بود.

 

نام بازی: سنجاب و گردو           تهیه و تنظیم : لقمان بادیدست

 

 

1- کلیه بازیکنان روی یک خط نشسته و دست چپ خود را دراز می کنند. یکی از بچه ها نقش سنجاب را بازی می کند و توپ کوچکی راکه در دست اوست به آرامی در حال راه رفتن یا دویدن در دست یکی از بازیکنان می گذارد.

2- بازیکن مربوطه فورا بلند شده و سنجاب را تا محل از پیش تعیین شده تعقیب می کند. اگر سنجاب به محل خود رسید بازی را برده و آن وقت دوباره بازی را ادامه می دهد. و اگر گرفته شود تعقیب کننده سنجاب می شود و بازی ادامه پیدا می کند.



دایره های متحد المرکز  ( 
بازی های سر کلاسی )               تهیه و تنظیم: امین باقری 

 

در این بازی که بسیار پرطرفدار و با هیجان است ابتدا معلم روی تخته سیاه دایره های متحد المرکزی را می کشد که باید کوچک و در وسط تخته باشد. حدود 5 دایره کافی است زیرا اگر تعداد دایره ها بزرگ باشد به راحتی برای دانش آموز قابل دسترسی است. سپس از دایره کوچک به بزرگ تقسیم امتیاز می کنیم.  5 امتیاز تا 1. معلم دانش آموزان را گروه بندی می کند، که بستگی به تعداد دانش آموزان کلاس دارد. مثلا در یک کلاس 18 نفری دانش آموزان را به 3 گروه 6 نفره تقسیم می کنیم  برای هر گروه هم نامی می گذاریم مثلا آبی- قرمز-زرد سپس جدولی 6 خانه ای (تعداد اعضای گروه ها) رسم می کنیم و هر گروه 6 بار شانس خود را برای کسب امتیاز امتحان می کند.

شروع بازی : 

ابتدا نفر اول از گروه آبی وسط کلاس  می ایستد. باید چشمش را ببندد. معلم هم کتاب را جلوی چشمش می گیرد گچ به دست به طرف دایره می رود و باید بار اول گچ خود را بگذارد. دانش آموزان باید سعی کنند تا امتیازهای بالا را نشانه بروند در پایان امتیاز گروها شمرده و گروه برنده معرفی می شوند.

نکته: در موقعی که اعضای گروه ها مشغول نشانه گذاری هستند کوچکترین راهنمایی مساوی با کسر 5 امتیاز از گروه است.

نام بازی : پریدن از طناب                         تهیه و تنظیم :  محمد مهرنژاد
 

هدف: توسعه مهارت چابکی 

کلاس: دوم تا پنجم

تعداد بازیکن: 8 تا 12

وسیله : زمین صاف و طناب و توپ

 

شرح بازی و اجرا: 

 

1- توپ کم بادی را سر طناب می بندیم.

2- بازیکنان دایره تشکیل می دهند ویکی در وسط می ایستد. طنابی که سر آن توپ کم بادی یسته شده را زیر پای بازیکنان دیگر رد می نمایند و بازیکنان سعی می نمایند که از روی طناب پرش کنند که توپ به پای آنها اصابت نکند.

3- طناب به پای هر بازیکنی اصابت کرد ازبازی خارج می شود.

4- آخرین نفری که باقی می ماند برنده بازی شناخته می شود.

 

پرتاب کردن و نشستن               تهیه و تنظیم :  محمد مهرنژاد  کیا رنجبر

 

هدف: تسلط بر مهارت گرفتن و پرتاب کردن

کلاس: چهارم و پنجم

تعداد: کلاس 2 تا 4 ردیف ( متناوب )

وسیله : 2 تا 4 توپ کم باد

چیدمان: ستونی پشت سرهم یا نشسته منتظر نوبت

 

شرح بازی و اجرا: 

اولین نفر هر ردیف رو به بچه ها می ایستد و با فرمان مربی توپ را به نفر دوم پرتاب می کند. او توپ را گرفته و بعد از برگرداندن به نفر پرتاب کننده بلافاصله خم می شود و می نشیندو اجازه می دهد تا توپ به نفری که پشت سر او قرار دارد برسد و او نیز بعد از گرفتن و پرتاب آن به نفر پرتاب کننده بلافاصله خم می شود تا توپ به نفر بعدی برسد. بازی به همین نحو تا نفر آخر ادامه می یابد. بعد از تمام شدن نفر اول جلو صف ، به آخر صف می رود و جایش را به نفر دوم می دهد. بازی آن قدر ادامه می یابد تا هر نفر بتواند یک بار در جلوی صف قرار بگیرد. ردیف یا گروهی که زودنر بازی را به پایان برساند برنده خواهد بود.

 


نام بازی: سرت رو بدزد                               تهیه و تنظیم : خانم سیده نوشین عنایت پور

 

وسایل مورد نیاز: 2 مخروط به ازای هر گروه

رده سنی: پایه اول تا سوم

فوائد بازی: بهبود چابکی و سرعت، ایجاد هیجان مثبت

 

 طریقه انجام بازی :

 

در یک سمت زمین، یک مخروط به نشانه ی محل استقرار اولیه قرار داده و پشت آن دانش آموزان بصورت ستونی مستقر می شوند. مخروط دوم را با فاصله چند متری روبروی مخروط اول قرار می دهیم، از هر گروه یک نفر به صورت پا باز روبروی گروه خود می ایستد، بازی با سوت مربی شروع میشود، نفر اول از زیر پای فرد روبرو رد شده و جای او (که اکنون به سمت محل استقرار دوم می دود) را پر میکند و خود بصورت پا باز می ایستد.(به همین ترتیب تا نفر آخر)  نفر آخر باید بسرعت دور مخروط اول را بزند و به انتهای صف گروه خود در ایستگاه دوم برود. هر گروهی که سریعتر از ایستگاه اول به دومین ایستگاه جابجا شو.

منبع: وبلاگ معلم ورزش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی